15 december 2022

zeldzame maplex buggy schuurvondst

Als ik me even mag voorstellen mijn naam is Björn Scharke, ik ben 43 jaar en ik rijd als sinds mijn 18e een Volkswagen Kever. Het begon allemaal al veel vroeger toen ik klein was en op de Duitse televisie de Walt Disney films van Herbie zag. Ik wist het toen al: mijn eerste auto moest en zou een Volkswagen Kever worden! Ik bezoek overigens ook al heel wat jaren diverse internationale Volkswagen meetings, beurzen en shows. Waar ik al heel veel mooie aircooled Volkswagens heb gezien.  Het mooiste vond ik altijd de verhalen en avonturen te lezen in de aircooled VW magazines of op de internet webblogs. Vooral hoe bepaalde oudere of speciale Volkswagens werden gevonden in verlaten schuren, of dat ze werden uitgegraven ergens diep in de bossen. Vervolgens zie je dan zulke auto's op een VW-meeting staan. Na jaren komt dus weer zo een vergeten of verlaten auto weer tot leven.  

Zelf droomde ik er ook wel eens van om zoiets te vinden. Maar hoe groot is de kans nog om in het jaar 2022 nog iets te vinden? Nooit had ik gedacht om zelf een verhaal te kunnen schrijven over mijn bijzondere vondst met een apart verhaal. Als hobby heb ik het verzamelen van oude dingen en soms verkoop ik ook wel eens wat. Ik noem mezelf een (American) Picker. Iedereen kent die tv-show wel, ook daar hebben ze wel eens een aircooled Volkswagen ergens gevonden.   

Op een avond in november zat ik wat te kijken op internet en ik zag een advertentie voorbijkomen van een oude brommer waar ik interesse in had. Ik had een bod erop gedaan en een paar dagen later mocht ik komen kijken omdat de verkoper akkoord was. De verkoper was een aardige, iets nerveuze man van 72 jaar. Toen ik eenmaal bij hem thuis was aangekomen, zei hij dat de brommer een eindje verderop stond. Dus hij stapte bij me in de auto en we reden naar een totaal andere plek. We kwamen aan bij een oud pand en gingen een grote poort binnen. Ik kwam in een donkere ruimte, een soort magazijn, terecht vol met oude spullen en brommeronderdelen etc. De man deed een paar oude lampen aan en we hadden iets meer licht. Opeens viel mijn oog op een soort carrosserie wat in een hoek stond. Ik vroeg meteen: "Wat is dat  voor iets?" De man antwoordde: "Ik weet het ook niet precies", en vertelde dat er vroeger een Volkswagen Kever-onderstel onder had gezeten. "Het staat hier al meer dan 30 jaar." Dat was ook te zien aan de dikke laag stof die erop zat! Ik deed snel het lampje van mijn gsm aan om dichtbij te kijken. Ik heb al veel gezien, maar deze carrosserievorm had ik echter nog nooit gezien. Ik tikte erop en de man zei: "Is van polyester, is zeldzaam en enigste dat ik weet dat ooit eens een fabriek is afgebrand en er maar een bepaald aantal van zijn. Meer weet ik ook niet." Ik vroeg aan de man of hij er echt niet meer van wist te vertellen. "Nee", zei hij, "ik heb er wel wat foto's van proberen te maken maar het is wat donker hier, want tja... deze heb ik vanmorgen  op de verkoopsite gezet want ik wil opruimen." Ik zei: "Aha, hij is te koop?" "Ja", zei hij en  vertelde dat ik de eerste was die hem zag en noemde best een hoog bedrag wat hij er voor wilde hebben. 

Nadat ik de oude brommer, waarvoor ik eigenlijk kwam, gezien had en gekocht had en hem in de auto had geladen, bleef bij mijzelf die carrosserie in mijn hoofd zitten. Ik keek bij thuiskomst bij de overige advertenties van de man en zag dat hij inderdaad een advertentie had geplaatst. Snel deed ik een lager bod dan zijn vraagprijs erop maar daar kreeg ik dus geen antwoord of reactie op.  

Mijn eigen Kever stond in diezelfde periode bij MD Classics garage in Meijel voor APK en een onderhoudsbeurt. Ik appte laat in de avond nog naar Marco Derikx hoe het met mijn Kever was en stuurde hem de gemaakte foto's van het carrosserie door met de vraag, of hij dit model wel eens had gezien en er meer van wist. Marco appte terug en schreef dat hij ergens een boek ervan had liggen en al wat later stuurde hij een zwart-wit foto vanuit uit het boek. Ook Marco vond het verhaal apart van de fabrieksbrand. Later kwam Marco nog met een advertentie van eenzelfde model, ook daar stond in vermeld: zeldzaam, alleen maar 6 stuks overgebleven. Ook op een ander oud plaatje stond de naam van de ontwerper: Huub en Adelheid Kortekaas. Ook stond er de naam bij van de fabriek die hem geproduceerd had.  Vervolgens ben ik zelf verder research gaan doen en vond een telefoonnummer. Ik belde het nummer en een aardige vrouw Adelheid Kortekaas nam de telefoon op. Ik zei: "Goede avond mevrouw. Ik heb een heel stomme vraag, maar klopt het dat u vroeger eens een auto heeft ontworpen?" Het was even stil aan de andere kant van de lijn en toen zei ze: "Ja, dat klopt meneer", en ze vertelde me kort het verhaal waardoor ik nog enthousiaster werd! Ze waren inderdaad de ontwerpers van de VW Buggy geweest in de jaren 70 en mevrouw Adelheid zei: "Stuur me een mail en dan zal ik u wat info op sturen.:" Een paar dagen later ontving ik een emailbericht met de informatie en nog een mooier verhaal en foto's en een eerder geschreven artikel uit het magazine KlassiekerPassie #1 (deze unieke reportage is vastgelegd in KlassiekerPassie #1 en enkel verkrijgbaar via https://www.klassiekerpassie.nl/product/8547386/1-klassiekerpassie-1).  

Nadat ik dit verhaal hoorde en gelezen had dacht ik: 'Wow, ik heb dus 1 van die speciale zeldzame Volkswagen buggy's gevonden, waarvan er  nog maar 6 over zijn en die zijn ontworpen en geproduceerd in Nederland!.' Logisch dus: dit verklaarde ook dat ik deze buggyvorm nooit eerder had gezien op een VW-meeting, of show in al die jaren dat ik ze bezocht had. Ik ben, nadat ik dit verhaal dat ik van Huub en Adelheid Kortekaas wist, meteen naar de verkoper teruggegaan en vroeg of ik nog een keer met hem terug mocht gaan naar de plek waar hij stond om nog eens te kijken. Ook wilde ik de wielbasis nog eens nameten, want voor deze buggykit hoefde men vroeger niet het Volkswagenchassis in te korten. De verkoper ging akkoord en wederom gingen we er heen en de oude bouwlamp ging weer aan en met het lampje op mijn gsm heb ik liggen te kijken. Ik zei tegen de verkoper dat ik hem wilde kopen en graag wilde hebben maar met de dure decembermaand voor de deur, ik even het budget er niet voor had. Ook was ik al overboden op mijn bod. Ik vroeg aan de man: "Aub, haal hem van internet af, verwijder de advertentie en vertel wat je uiterste prijs is." Al snel hadden we een deal en elkaar de hand geklapt en gegeven net zoals ze het bij de American Pickers doen. En daar stond ik in een donkere loods en besefte dat ik hem had gekocht. Echter kwam het volgende probleem: Hoe krijgen we deze zeldzame buggycarrosserie uit deze loods? Want hij stond in een hoek helemaal ingebouwd met allerlei spullen ervoor. Hoe krijg ik hem veilig thuis? Er gingen enkele dagen overheen, voordat ik hulp had geregeld om plaats te maken, want de verkoper van 72 jaar kon dit echt niet alleen doen. Ik had hulp kunnen regelen van mijn neefje Keanu en mijn beste jeugdvriend Eric en zijn zoon Lenn. Op zaterdag 26 november had ik afgesproken met de man dat ik met hen zou komen om plaats te maken de buggy op te halen. Ook had ik een grote aanhangwagen nodig. Gelukkig kon ik die lenen van mijn Buurman Richard. Dus samen met mijn jeugdvriend, zijn zoon en mijn neefje Keanu zijn we die zaterdag vroeg op pad gegaan om de buggy naar die er  +/- 30 jaar stond weer het daglicht te laten zien.  Een geweldig moment om dit te mogen doen en te beleven. We hebben hem na  een paar uur gelukkig veilig naar mijn huis gekregen.  

In de tussentijd heb ik met Marco Derikx van MD Classics garage in Meijel contact gehad over een rollend Kever-chassisEen motorblok heb ik zelf nog staan, want in gedachten ben ik hem alweer helemaal aan het opbouwen en intussen op zoek naar onderdelen die ik nodig heb. 

 Samen met hulp van Marco van MD Classics Garage in Meijel gaan we ervoor zorgen dat deze zeldzame unieke auto waarvan er maar 6 stuks bestaan, weer op Volkswagen-meetings, shows en beurzen zal verschijnen!

Björn Scharke


27 augustus 2022

jureren op het concours d'élégance paleis soestdijk

Vrijdag 26 augustus startte het Concours d'Élégance Paleis Soestdijk. Een uniek en prachtig evenement in Nederland op een eveneens unieke en prachtige locatie. Nieuw op het concours is het Club Concours. Verschillende klassieke autoclubs presenteerden circa 10 auto's waaruit een jury een winnaar kiest. Ik mocht samen met de zeer ervaren Machiel Kalf de BMW's jureren. Hieronder een collectie foto's; klik op de eerste foto van de reeks en vervolgens op de pijl rechts.


11 december 2021

reportage over roland dhondt en de evolutie van het autowiel

Voor de uitgave van KlassiekerPassie #2 reisde ik af naar het Vlaamse land om daar een reportage te maken over Roland Dhondt en zijn passie voor het autowiel uit de periode 1886-1960. Roland vertelde een paar uur onafgebroken over zijn autowielen en nam mij mee naar zijn kelder, alwaar 300 autowielen lagen. Aan de hand van deze wielen legde hij zeer gedetailleerd de evolutie uit van het autowiel. Wil je zijn verhaal horen en zien? Kijk dan op het KlassiekerPassie Youtube-kanaal.


2 oktober 2021

Met de conam op bezoek bij...

...en het american motorcycle museum in raalte

2 oktober was ik met de Contactgroep Automobiel- en Motorrijwielhistorie (Conam) bij Max Middelbosch in Raalte en Jansen Restorations in Wesep. Max is een grootheid in de Harley-wereld en heeft de afgelopen decennia een unieke collectie Harleys maar ook andere Amerikaanse motorfietsmerken verzameld. Hij toont deze in zijn American Motorcycle Museum. Prachtige 'bikes' staan er van begin vorige eeuw tot de jaren 1980. Hieronder een collectie foto's; klik op de eerste foto van de reeks en vervolgens op de pijl rechts.

Wil jij ook naar het museum? Kijk dan eens op www.ammh.nl.

Verder op deze webpagina de fotoreportage van Jansen Restorations.

... jansen restorations in wesepe

De andere locatie was een bedrijfsbezoek aan Jansen Restorations in Wesepe (www.jansenrestorations.com). Jansen junior vertelde op ‘oosterse ludieke wijze’ de historie van het bedrijf, waarna het heerlijk struinen was langs de vele projecten in verschillende stadia. Van een American La France tot aan een BMW 02.

3 oktober 2020


KLASSIEKERPASSIE MAGAZINE: de reportages

Vandaag 400 km gereden en drie Klasssiekerpassionisten ontmoet voor reportages in KLASSIEKERPASSIE #1. Allereerst naar Alwin Schulten om mij daar te vergapen aan zijn vakmanschap en om 4 Ghia's 1500 GT te zien. Nergens ter wereld kan dit!Vervolgens naar

Dolf Peeters om beelden te schieten van zijn Russische tweewieler en 'Dream'. Sorry Dolf dat ik niet meer tijd had om de heerlijke gevulde koeken samen met jou op te knabbelen. Als laatste naar een fanaat van zeldzame, exclusieve, klassieke Mustangs en racertjes. Danny Folugo, jammer dat je er niet bij kon zijn. Graag bewonder ik een volgende keer jouw Mustang pick-up.Hierbij enkele beelden. De rest kunnen jullie lezen en zien uiteraard in KLASSIEKERPASSIE #1 dat in november gedrukt wordt.
IdeeMedia Reclame maakt er iets moois van.Ik houd jullie op de hoogte.

18 juli 2020

nieuw op de plank: Citroensap 2 - Meer faits divers uit de geschiedenis van Citroën

Citrofiel Thijs van der Zanden kocht ooit bij de Bijenkorf een Citroën ID 19 in de uitvoering waarin Maus Gatsonides de Mobil Economy Run reed. Over deze ID en Maus schrijft hij nu in het boekje Citroensap 2. Eén van de vermakelijke, interessante verhaaltjes over en rondom Citroëns.
Als autofanaat die al decennialang meegaat, kwam ook ik feiten tegen, die ik niet wist. Zoals de VW Iltis die Citroën bouwde en C44 noemde. Of de hydro-show, een rondvaartboot die werd omgebouwd om in 1959-60 Nederland in contact te brengen met Citroën, compleet met trapautocircuit! Dat Chrysler bijna het concept 2CV opnieuw op de markt bracht. Of dat Prins Bernard wel 14 Citroëns heeft gehad. En wist je dat een Nederlands bedrijf CX-en in de VS op de markt bracht, die de naam Citroën niet mochten dragen? Etcetera, etcetera. Erg leuk, interssant en vermakelijk ook voor de niet-Citrofiel. (Deel 1 is ook nog verkrijgbaar.)

€ 21,95; 128 pag’s; tientallen zw- en kleurenfoto's; b x h: 24 x 17 cm; Nederlands; ISBN 978-90-828147-7-4; te koop bij www.citrovisie.nl


14/15 december 2019

central Classics Brommer en motorfietsbeurs 2019

Op 10.000m2 beursvloer in Houten stonden volop unieke, klassieke tweewielers en hun onderdelen en accessoires te koop. Van Giulietta tot BM Moto, van Ariel tot Nimbus en van Cyrus tot Magneet. Hierbij een diapresentatie.


1 OKTOBER 2019

BERINI BOEK VOL PASSIE IN AANTOCHT

Het Nederlandse bromfietsmerk met de Italiaanse naam Berini verdient het om een groot, uitgebreid boek over te schrijven. Dit gaat gebeuren! Verzamelaar Jan Bosveld en klassiekerjournalist Freddy Nieuwenhuize leggen de laatste hand aan HET BERINI BOEK VOL PASSIE. Een verzameling van reclamemateriaal, uitleg van Berini techniek, verhalen van ex-werknemers en die van liefhebbers en mensen die er ooit een hadden. Voor deze laatste categorie zijn de heren nog op zoek naar materiaal. Heb jij nog een foto van vroeger waar jij of een familielid op staat met zijn/haar Berini? Neem dan contact op met Freddy Nieuwenhuize via mail freddy@klassiekerpassie.nl
Wil jij op de hoogte blijven van de vorderingen van het boek? Kijk dan regelmatig op deze website of volg ons op Facebook.